johnenankienaarbarcelona.reismee.nl

Dag 14, van Nancy naar Thaos les Vosges

We hebben allebei redelijk geslapen. Er waren ‘s avond allemaal bezorgers aan het keet maken, en schreeuwen, maar toch snel in slaap gevallen. Het ontbijt was redelijk; het was in een kelder en we waren (nog) de enigen. Ik had 2 eitjes gepakt om lekker mee te nemen, maar gelukkig nog niet in mijn truitje gestopt, want toen de mevrouw brood kwam bijvullen zei ze dat de eitjes die we hadden gepakt nog niet gekookt waren en moest ik ze dus weer tevoorschijn halen.

We zaten om half 10 op de fiets. Eerst weer naar de route, en die liep helemaal door de stad. Wat een prachtige gebouwen en mooie winkelstraten hebben we gezien! Misschien nog maar eens naartoe voor een stedentripje. Het duurde trouwens 7 km voor we de stad weer uit waren. Een slaapplaats regelen gaat nog steeds heel moeizaam, maar ik heb bij 2 telefonisch ingesproken. Van 1 heb ik niks meer gehoord, maar de ander gaf me een bericht dat ze vol waren. Ik heb gevraagd of ze misschien iets anders in die buurt wist? Ik kreeg een telefoonnummer van een RB&B. en daar, bij Beatrice in Dompaire, mogen we vanavond slapen. We kunnen dus lekker gaan fietsen.

Al een aantal dagen horen we regelmatig een koekkoek! Dat is mamme zeiden we, omdat na ma haar overlijden dagenlang een uil bij Ria en Johan in de boom zat. Ik heb trouwens een scorpioen op mijn jack, dus Ria is ook steeds bij ons.We weten nu dat we goed zitten zegt John als we de uil horen. Een paar dagen geleden slingerde zich trouwens vlak voor onze fiets, een mooie slang naar de overkant van het fietspad. En vanmiddag zag ik een heuse otter aan de waterkant.

We waren lekker fit vandaag! We fietsten op een mooi fietspad langs het water. Het was 17 graden, later weer wat kouder of warmer. we hadden zo’n zin om lekker ergens te lunchen, maar er was echt niks te vinden. Dat is ook wel weer een nadeel van langs het kanaal fietsen, je komt niet in de dorpjes. Maar in Crévé Champs hebben we geluncht in een bushokje. Tegenover een school, met daarnaast het gemeentehuis, en naast ons het kerkhof. Lekker compact dus!

Onderweg, bij een sluisje hebben we ook een leuk Duits stel gesproken die ook op fietsvakantie waren. We hebben trouwens zoveel sluizen gezien vandaag. We fietsen langs ”Canal de Jonction” een groot sluizensysteem waarbij het water via zo’n 15 sluizen omhoog gaat en later met evenveel weer naar beneden. Het is een verbinding naar de Moesel. Het lijkt ons vreselijk om dat met een boot te doen.

Om half 4 waren we in Virecourt en toen begon het toch te plenzen! Het water kwam ineens met bakken uit de hemel! Later werd het weer zonnig. Om 17.00 uur dronken we cola in Charmes en toen gebeurde hetzelfde. Toen we naar onze route terugwilden, bleek dat er een brug helemaal kapot was, en ook ons fietspad leek een heel stuk weg te zijn. We hebben maar een heel stuk langs een drukke weg gefietst. En toen we bijna weer op de route waren was het weer “sluizen open”! We probeerden onder een spoorbrug onze pakken aan te doen, maar dat is niet handig, want daar siepelt allemaal regen doorheen. We fietsten lekker verder. Door die regen steeds en kapotte brug, waren we al erg verlaat, dus ipv 18.00 uur zouden we pas om 19.30 uur bij Beatrice zijn.

Om 19.30, toen we dachten er bijna te zijn, ontdekten we dat we een verkeerde route reden. We rijden de Oostelijke route, en dat is dan de normale route, en bij keuze is de westelijke kant de variant. Nu was de oostelijke kant blijkbaar de variant. We zagen dat we nog bijna 20 km zouden moeten rijden door middelmatige heuvels om op ons slaapadres te komen. Dat kon echt niet. We ontdekten gelukkig dat we een paar km verderop konden slapen, maar creditcard werd om de een of andere reden niet door Booking.com geaccepteerd. Ik ontplofte bijna, had het helemaal gehad! Ik heb Beatrice bericht (die snapte het wel) en we zijn maar naar die slaapplaats gereden.

Het was een heel mooi en groot huis! Na een poosje deed een vrouw een raam open. Of ze nog een slaapplaats voor ons had? Ze bekeek ons en zei toen ja. Ze had toevallig vanavond nog een kamer vrij. Morgen was weer alles volgeboekt. We kregen een prachtige kamer met een heerlijk groot bed, ze wilde wel een wasje voor ons draaien, en ja hoe zat het met het eten. Ze wilde wel wat voor ons maken, want alles was nu dicht. Ja heerlijk! Het hoeft maar heel eenvoudig zei ik, omdat ik eigenlijk dacht dat het uit goedheid was. We hebben lekkere zelfgemaakte pasta gegeten met rundvlees in wijnazijn gestoofd. Met sla! Het was heerlijk! We zaten in een gigantische eetkamer! We kregen er ook een wijnje en biertje bij. En of we nog een toetje wilden? Kaas, ijs , yoghurt? Nee, nee, we waren echt lekker voldaan. Nou, een kopje koffie dan nog.

Met de was weer schoon in de kast zijn we heerlijk gaan slapen. John heeft redelijk geslapen, maar had wel erge kramp in de benen. Ik heb heel slecht geslapen. Waarschijnlijk door alle drukte van de dag, maar ook omdat het bed best hard was, en dan weer dat zeiltje… Ik werd steeds zwetend wakker, had dove hand of schouder… Vanochtend was ik nog erg moe en ik was erg aan de diarree. Maar we hebben een heerlijk ontbijt gehad. John heeft even betaald. €152, waarvan € 10 voor het wasje en 2 x €20 voor ons eten. Ik moest wel heel erg lachen om mijn naïviteit.

We hebben 79 km gereden.


Reacties

Reacties

Jannie

Wat lachen zeg met de eieren , goed dat die mevrouw nog even terug kwam

Piet

Was een paar dagen achter met lezen maar schrik wel een beetje wat jullie meemaken. Ik heb ook het gevoel dat het steeds moeilijker wordt om een (goede) slaapplek te vinden. Toen ik zo'n 14 jaar terug al aan het fietsen was kreeg ik al te horen dat veel gasthaus eigenaren er mee ophouden. Lange dagen en relatief weinig verdienste. De jeugd wil niet meer. Maar mijn petje af voor jullie doorzettingsvermogen. Ik zal duimen voor beter weer en goede bedden. Tip: een beetje vroeger op de fiets en eerder ophouden. Liefs, Piet

Adwin

Hahaha! 🤣 maar wel lekker gegeten en de was weer schoon 😃💪

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!